Christel Stevens: Luisteren naar het fluisteren van je lichaam

CHANGERS zoeken steeds naar oplossingen, andere oplossingen, maar liever nog naar een preventieve aanpak. De vraag die we met deze reeks willen beantwoorden, is dan ook: wat kunnen we doen om migraine te voorkomen en aan te pakken? Want deze aandoening is verschrikkelijk voor wie ermee te maken krijgt. In dit tweede deel in de reeks over migraine gunt natuurdiëtiste Christel Stevens ons een interessante blik op haar manier van werken.

MIGRAINE is een SCHREEUW VAN JE LICHAAM

Christel  heeft zelf ook periodes van erge hoofdpijn achter de rug, en hoewel het geen migraine was, weet ze onder meer dankzij haar cliënten hoe hels deze pijn kan zijn.

Om gezond te zijn en te blijven, komt het er voor haar op aan te leren ‘luisteren naar het fluisteren’ van ons lichaam, zodat het niet hoeft te schreeuwen dat er iets niet goed loopt. Migraine kan zo’n gevolg zijn van niet goed luisteren. Neem je bijvoorbeeld onmiddellijk een pijnstiller als je hoofdpijn krijgt, dan zeg je eigenlijk tegen je lichaam: ‘Het interesseert me niet wat je zegt. Ik wil het fluisteren niet meer horen.’ En de oorzaak wordt niet aangepakt, waardoor het lichaam op den duur gaat schreeuwen, in de vorm van migraine.

De oplossing is volgens Christel moeilijk te vinden omdat mensen begrijpelijkerwijs voor medicatie kiezen om toch maar van de pijn af te komen. Maar tegelijk is er ook veel hoop, want er valt met preventie heel wat ellende op te vangen.

 

De natuurdiëtiste over migraine en de 5 pijlers

Als  voedingsingenieur had Christel zelf zo’n 30 jaar lang last van gezondheidsproblemen – dat ze jarenlang een zoetwarenfabriek leidde, was daar niet vreemd aan. Maar zo’n 15 jaar geleden was de maat vol en gooide ze het roer radicaal om. Haar nieuwe missie: gezondheidszorg van bij de basis aanpakken – dus niet louter symptomatisch. En sindsdien is ze geregeld getuige van wonderlijke resultaten die ze behaalt door het zelfgenezend vermogen van haar cliënten te activeren, waardoor deze weer in balans komen. Balans is wat er in het lichaam plaatsvindt wanneer het krijgt wat het nodig heeft.

Christel werkte hiervoor haar eigen 3-isone-traject uit, waarbij het de bedoeling is lichaam, brein en hart te ‘voeden’ om genezing te bewerkstelligen. Want ook emotionele patronen en gewoontes spelen een belangrijke rol bij het herstel , omdat ze het lichamelijke lijden vaak nog erger maken.

Haar aanpak stoelt op 5 pijlers:

eten, bewegen, voelen (dus ook: luisteren naar het fluisteren), ademen en rusten.

Om in kaart te brengen wat er zoal scheelt, legt ze haar cliënten onder andere meer dan 500 vragen voor over hun eet- en leefgewoonten en hun symptomen. Dit resulteert in een handig rapport, dat een overzicht geeft van de punten waar het schoentje wringt. Er zijn 5 basisoorzaken te onderscheiden:

  • basis-hormonaal (vooral gelinkt aan stresshormonen)
  • de lever (via een klassiek bloedonderzoek worden problemen op dit vlak pas zichtbaar in een vergevorderd stadium)
  • secundair-hormonaal (geslachtshormonen, neurotransmitters,…)
  • de bloedsuikerspiegel (dit niveau stuurt het basishormonale niveau rechtstreeks aan)
  • en de vertering (stress verhindert bijvoorbeeld een adequaat gebruik van voeding door je lichaam, hoe gezond het eten op zich ook is).

De klassieke dieetleer bekijkt voeding door de ogen van een laborant.

Een tomaat, bijvoorbeeld, heeft een aantal vitaminen in die en die hoeveelheden,  die als bij toverslag in je lichaam terecht zouden komen. Niets is minder waar, zegt Christel: voeding legt een heel lange biochemische weg door je lichaam af, en daarbij kunnen allerlei dingen mislopen. Vandaar dat de vertering zo belangrijk is: deze moet optimaal verlopen, of je lichaam mist allerlei stoffen die je nodig hebt.

Goede voeding is voeding die de vertering ondersteunt, met als doel zo veel mogelijk voedingswaarde uit het voedsel te halen, zodat deze stoffen daar terechtkomen waar ze hun werk kunnen doen.

De lever werkt ‘s nachts trouwens anders dan overdag.

Hij begint pas optimaal te werken tijdens het rusten.

Het orgaan heeft een heel belangrijke functie omdat het via de bloedbaan allerlei voedingsstoffen uit je eten haalt en over je lichaam verdeelt. We kunnen de lever zien als een dispatchingcentrum, dat bepaalt dat die en die stof nodig is om dat en dat orgaan goed te laten werken.  Als je de hele tijd junkfood eet, krijgt je lever het te zwaar en zullen bepaalde nuttige stoffen doodeenvoudig niet gevormd en getransporteerd kunnen worden.

Concrete tips

De meeste migrainelijders voelen een aanval enkele uren of dagen van tevoren aankomen. Op dit moment moet er onmiddellijk aan preventie worden gedaan:

  • Water drinken (niet koud, maar minstens op kamertemperatuur)
  • Rusten
  • Goed ademen
  • Bewegen

Daarbij is extra zeezout innemen nuttig om mineralen aan te vullen, die heel goed werken om de lichaamsenergie te herstellen. Denk aan een goede bouillon met zeezout of misosoep, en laat de pakjessoep uit de supermarkt met gewoon keukenzout en toevoegingen links liggen. Vul je vochtvoorraad aan met, bijvoorbeeld, thee van citroenmelisse, kamille, rozenbottel,…  Liever geen niet-biologische thee, want die is veel te erg bespoten, en deze extra belasting voor je lichaam kun je als migrainelijder absoluut niet gebruiken.

Belangrijke vraag: zijn er al cliënten van hun migraine afgeholpen door Christels aanpak? Jazeker!

Het bijzondere verhaal van een zorgverlener

Ze zal het nooit vergeten, want het was een uitdaging voor Christel: een zorgverlener die jarenlang dagelijks migraine had. Hij werkte op adrenaline en had in heel zijn leven nog niet zelf gekookt. Niet minder dan 6 neurologen had hij versleten, en zelfs een week in het ziekenhuis aan een infuus met pijnstilling bracht geen soelaas. Alle neurologen ontkenden met klem dat het aan zijn verwijderde galblaas kon liggen.

Na 3 consulten was er enige verbetering te merken, maar Christel miste blijkbaar nog iets. De cliënt was bekend met ademhalingsoefeningen: hij  gaf ze zelf ook aan patiënten in zijn praktijk. Maar met doorvragen kwam Christel te weten dat hij ook deze oefeningen snel-snel afwerkte voordat hij weer naar zijn werk moest vertrekken. De stress was te snijden en zelfs op ‘rustige’ dagen had hij hoofdpijn.

Kortom: het roer moest om, hoewel hij eigenlijk niet echt ongezond at. ’s Morgens en ’s middags zou hij voortaan voor warme voeding kiezen, met heel veel groenten. Er werd sterk op de vertering gewerkt, want vetvertering was heel moeilijk voor hem omwille van… zijn ontbrekende galblaas. Met kinesiologische testen nam Christel de proef op de som. Deze werken zoals computers, met algoritmes gebaseerd op 0 en 1. Het lichaam reageert d.m.v. spiertesten met ‘ja’ of ‘nee’ op vragen die het worden gesteld. Vanuit het onderbewuste kan je zo heel wat informatie naar boven halen, als bijkomend middel om de therapie op punt te stellen. Het ‘galpunt’, dat tussen de schouderbladen ligt, vroeg bij deze man bijvoorbeeld om een intense manipulatie bij een collega-osteopaat. En zijn ademhalingsoefeningen werden op punt gesteld.

Het prachtige resultaat? Na 5 maanden hoefde de cliënt bijna geen medicijnen meer in te nemen tegen zijn migraine-aanvallen. Symptomatische aanpak versus zelfgenezend vermogen van het lichaam aanpakken met de 3-isone-methode: 0-1.

 

De migraine-(zelf)test

Sinds ze bij bovenstaande cliënt een bepaalde gevoelige plek ontdekte, controleert Christel bij al haar migrainepatiënten hetzelfde punt:  de C0 (helemaal bovenaan de nekwervels, in de driehoek die je daar voelt tussen de pezen) is bij migrainelijders steevast heel pijnlijk, door de opgehoopte spanning.

Een nuttige tip: masseer dagelijks zachtjes de hele driehoek tot deze steeds minder hard aanvoelt, en de klachten zullen alvast verminderen.

 

Het boek

Christel Stevens’ boek ‘Samen gezond’ bevat vooral algemene informatie over gezondheid, en niet specifiek over migraine. Maar wel heel interessant is het uitgebreide hoofdstuk  over magnesium,  het ontspanningsmineraal en heel belangrijk voor wie migraine heeft. Christel benadrukt dat het opletten geblazen is bij het kiezen van de juiste soort magnesium,  want zelfs in de apotheek zijn veelal de foute soorten te koop: niet werkzaam of ronduit schadelijk. Alle uitleg over het hoe en waarom en een kieswijzer vind je in het boek.

Een ander mineraal – calcium, wordt vrouwen altijd aangeraden ivm osteoporose.  Maar een calciumtekort  vraagt volgens Christel helemaal niet om aanvulling van calcium. Er is calcium genoeg in ons lichaam – het komt alleen vaak niet op de juiste plaatsen terecht.

Extra magnesium speelt hierbij wél een cruciale rol: het zorgt ervoor dat calcium in de botten terechtkomt, waar het nodig is.

Het boek bevat bovendien ook een hoofdstuk over pijn en natuurlijke pijnstilling in het algemeen en tips over de 5 pijlers en hoe ze toe te passen in je leven.

Een veelgehoord bezwaar is: moet ik met mijn drukke leven die 5 dingen er ook nog bij doen? Tja, is het antwoord: ademen moet je toch, dus doe de ademhalingsoefeningen dan tijdens het autorijden, het aanschuiven bij de kassa,…  En als het om beweging gaat: neem wat vaker de fiets of wandel naar je volgende afspraak,…  Met andere woorden: kijk hoe je de pijlers kunt integreren in JOUW leven, want iedere mens is anders. En met een beetje creativiteit en wat aanpassingen kom je al een heel eind. Dat hoef je een CHANGER niet te vertellen.

Wishful thinking: geen migraine meer?

CHANGE stelt deze vraag op de vrouw af. Christel antwoordt dat ze altijd luistert naar haar cliënten en hun ervaringen, die alvast positief zijn. Ook bij haarzelf merkt ze dat ze met preventie heel veel kan bewerkstelligen. Al haar migrainepatiënten zijn in ieder geval geholpen, luidt het, omdat ze hen leert te luisteren naar hun lichaam en in te grijpen voordat de aanval kan doorbreken.

 

Vragen van CHANGERS

  • Christel reageert op een vraag van een CHANGER waarom haar migraine-aanvallen altijd ’s nachts beginnen, zelfs zonder dat haar lichaam overdag signalen begint af te geven. Blijkt dat de lever en de gal sleutelorganen zijn bij deze klachten – ook dat er grote vermoeidheid en overgevoeligheid voor alcohol mee gepaard gaan, wijst duidelijk in die richting. Zuivere voeding is het antwoord – natuurlijk ook rekening houdend met eventuele voedselovergevoeligheden en -allergieën. Cafeïne helpt op korte termijn wel, maar je krijgt er later de weerslag van, zegt Christel. Toch maar mee opletten, dus.
  • Een andere CHANGER klaagt over prikkelovergevoeligheid. Ook hier is voorkomen  beter dan genezen: rust nemen is van primordiaal belang. Daarbij komt dat sommigen genetisch meer slaap nodig hebben. Mensen met een gevoelig zenuwstelsel voelen zich sneller gespannen en zijn daardoor magnesiumgrootverbruikers, waardoor ze dus meer van dit mineraal nodig hebben. Alles hierover vind je in de blog hierover. Sommige soorten magnesium werken veel beter voor bepaalde klachten dan andere, omdat alle soorten anders werken in je lichaam. Zorg ook voor zo zuiver mogelijke voeding, zonder kunstmatige kleur- en smaakstoffen. Natriumglutamaat, ook bekend als E621, verstoort bijvoorbeeld in grote mate de rustgevende, prikkelverminderende neurotransmitters in je lichaam. Kies dus altijd voor natuurlijke stoffen.

En om het nog maar eens te herhalen: veel water drinken. Niet koud, want warm, lauw of op kamertemperatuur is veel beter voor het lichaam en werkt herstellend voor de organen in de buikstreek.

  • Migraine en de menopauze dan: een van de CHANGERS wilde graag weten of er een verband tussen beide bestaat. Zeker, zegt Christel: een Amerikaanse gynecologe bij wie ze ooit een opleiding volgde, leverde haar de volgende oneliner: ‘Tijdens de menopauze betaal je de rekening’ – namelijk die van de ‘adrenal bank account’ van je voorbije leven.. Hoe minder je tijdens je leven geluisterd hebt naar het gefluister, hoe meer menopauzeklachten. Regelmatig ontspannen en magnesium innemen zijn belangrijk om de scherpe kantjes eraf te halen. Je lichaam schreeuwt ook iets sneller tijdens de menopauze, dus alles moet nog beter afgestemd worden. De voorraad oestrogeen, het hormoon dat voor een goed gevoel zorgt, vermindert sterk vanaf de menopauze, dus het is in ieder geval een natuurlijk proces, dat je echter wel kan beïnvloeden met je levensstijl.                                                                                                                                        Of het onderdrukken van emoties kan leiden tot stress en migraine is een andere interessante CHANGERS-vraag. Maar die houden we voor een volgende aflevering in de reeks, waarin Fabina Van Halteren aan bod komt, die sterk focust op de emotionele component van de migraineproblematiek.

Check intussen zeker de pagina van Christel Stevens in de CHANGERS-Gids, je vindt er ook de link naar haar website die over een heerlijke receptenpagina beschikt. Juiste ingrediënten en combinaties zorgen voor stabiele energie en de juiste voedingsstoffen.

 

Méér interviews met Christel Stevens  vind je op deze website.

 

 

Author: Gina De Groote

Bezielster en coördinatrice van het platform met community We are the CHANGE. Hoofdredactrice en uitgever van het vroegere CHANGE think positive. Auteur van het boek My CHANGE.

Commentaren