Stress- en burnoutcoach Claudine Drees transformeerde haar burnout tot iets positiefs

Doe aan preventie is Claudine haar boodschap,. Hier alvast een aantal tips die zo makkelijk te implenteren zijn.

Op welke manier kwam jij met stress en burn-out in aanraking?

Via mijn job. Ik ben namelijk stress-, burn-out- en loopbaancoach, ik begeleid mensen met een burn-out om hun innerlijk kompas terug te vinden en hun eigen koers te varen. Ik help ze hun energie terug op te bouwen, om mentaal veerkrachtiger te worden en meer voor zichzelf te zorgen. Ze kunnen hun leven dan op een meer duurzame, gezonde en succesvolle manier verderzetten. Burn-out is eigenlijk een persoonlijke crisis, een soort van kruispunt in je leven waarbij je nieuwe keuzes kunt maken. Mijn begeleiding helpt om tot inzichten over zichzelf te komen en actie te ondernemen.

Waaraan is volgens jou burn-out en stress in het algemeen te wijten?

De ‘meer, beter, sneller en efficiënter’- mythe van de maatschappij slorpt ons langzaam maar zeker op. Ons drukke en volle leven brengt gelukkige momenten met zich mee maar ook vele mentale en fysieke spanningen. We worden geleefd. We worden uit onze kern getrokken, weg van onze innerlijke wijsheid, om te presteren en te voldoen. Wanneer chronische stress tot burn-out leidt, ligt de oorzaak vooral in ons professioneel leven. Indien je een gemotiveerde go-getter bent , een perfectionistisch type of een people pleaser, ligt burn-out op de loer. Omdat je in deze gevallen je eigen limieten mentaal of fysisch niet goed kan inschatten. In de inzet om goed te doen voor je job, je firma en de anderen, verlies je contact met jezelf met alle gevolgen van dien. Burn-out betekent ook: opgebrand vanbinnen, vanbuiten niet zichtbaar. Wanneer of waaraan kan je zien dat je te ver bent gegaan?

Als je slecht slaapt, veel piekert, nog weinig plezier ervaart in je werk. Je gebruikt vaker middelen, bv: glaasjes wijn om je te ontspannen en pilletjes voor kwaaltjes. Als je je sociaal isoleert, gewoon omdat je geen energie meer hebt om met anderen te zijn. Je hebt sterke gemoedsschommelingen, je breekt uit in huilen of vliegt uit of je wordt passief, zonder gevoel. Dit zijn alarmsignalen vooral als je er meerdere hebt. Daar kunnen zich ook fysieke stressklachten aan toevoegen. Wat kan je doen om je weer goed in je vel te voelen? Een methode die veel baat brengt is de MEY ® Mindful Evolved You methode (door mezelf ontwikkeld), met aandacht voor cognitie en conditie om meer aan zelfzorg te doen. Mindful betekent met aandacht in het huidige moment meer inzichten genereren over hoe je bent en hoe je reageert. De geest en het lichaam connecteren.

Evolved betekent een hele toolbox van cognitieve gedragstechnieken om je gedachten en emoties te doen evolueren, veerkrachtiger in het leven te staan en effectiever te functioneren.

Loopbaanbegeleiding helpt je om je weer succesvol te integreren of om andere wegen te bewandelen. You: Jezelf weer verbinden met geest, hart en lichaam is dé manier bij uitstek om juiste keuzes te maken. Een kwaal van deze tijd is dat mensen te veel in hun hoofd zitten. Valt hier iets aan te doen?

Ik kan iedereen aanraden om meer in verbinding met hun lichaam te leven. Te voelen wat het nodig heeft en wat het je wil vertellen. Een manier om dat te bereiken is een onderzoekende bodyscan doen, dat kan op vijf minuten. Je sluit je ogen en gaat eerst naar je brein en je hoofd, je ervaart of het zwaar of licht voelt, bij de inademing breng je de energie in heel je hoofd en bij de uitademing voel je wat er gebeurt. Dan laat je de aandacht los en ga je je nek voelen, hoe voelt die: gespannen of licht; bij de inademing breng je de energie naar je nek en bij de uitademing laat je de energie weer los en kan je soms een ontspanning waarnemen in de nek.

Op deze wijze maak je contact met alle andere lichaamsdelen, of deze die je zelf kiest. Als je bij je voeten bent en goed voelt dat je contact hebt met hen op een rustige manier, open je je ogen. Dit soort aandachtsoefeningen die uit de mindfulness- en yogatraditie komen, zijn koekjes voor meer vitaliteit en het beter aanvoelen van je lichaam.

Ter preventie van burn-out en stress deze  tips van Claudine Drees:

1 Ademhaling

Neem twee à drie keer per dag drie minuten om bij jezelf naar binnen te gaan en te ademen. Geniet van je ademhaling zoals een kind dat voor het eerst dit magisch mechanisme bewust ontdekt. Sluit je ogen en voel bewust de ademhaling in neus, keel, borst en buik. Dit vermindert stress meteen.

2 Kijk

Kijk vijf minuten per dag naar de wereld om je heen met de beginnersgeest: met de ogen van de onschuld en de verwondering, je zal weer meer waardering voelen en dat verlaagt het stressgehalte in je leven.

3 Hobby

3Stel je hobby niet uit onder het mom van “ik heb geen tijd”, het is juist in stressperiodes dat je best momenten inbouwt om andere dingen te doen, die je energie geven.

4 Wat doe ik zelf?

Wat doe je zelf als je stress ervaart? Wat geeft je de kracht om enthousiast te blijven? Ik ga dagelijks een uur met mijn honden wandelen in de natuur, vaak doe ik tijdens die wandeling oefeningen die ik hierboven beschreef. Ik geef ook yoga- en meditatieles. Na elke les voel ik me rustig en vreugdevol, echt een heerlijk gevoel

 

5 Author: Gina De Groote

Bezielster en coördinatrice van het platform met community We are the CHANGE. Hoofdredactrice en uitgever van het vroegere CHANGE think positive. Auteur van het boek My CHANGE.

Commentaren