Kindertolk Caroline Dellaert: “Het nieuwe schooljaar brengt veel onzekerheid mee. Hoe herkennen”?

Het begin van het nieuwe schooljaar is voor veel kinderen een periode die heel veel onzekerheid meebrengt.
Er is zoveel nieuws, zoveel verandering, zoveel structuurwijzigingen….

Het is goed als je als ouder voorbereid bent en die die gevoelens van onzekerheid kan herkennen en erkennen.
Wat doet een kind nu dat onzeker is? De meest voorkomende gedragingen die kunnen opgemerkt worden, zijn de volgende.

  • Onzekere kinderen stellen veel vragen, meestal vragen waarop ze het antwoord al weten.
    Hier is het aan jou om een onderscheid te maken tussen nieuwsgierige vragen en de vragen naar veiligheid en
  • Onzekere kinderen kunnen moeilijk keuzes maken. Ze vragen aan anderen om in hun plaats te kiezen.
  • Onzekere kinderen kunnen zich ook makkelijk bemoeien met andermans zaken. Dit gebeurt allemaal om meer controle te verwerven.
    Een sterke controledrang kan in deze periode van onzekerheid optreden.
  • Onzekere kinderen zoeken dan meer dan anders je gezelschap op en komen tanken.
    Onzekerheid vraagt aan kinderen massa’s energie.
    Deze kinderen hebben hier meer de ouder nodig om hun verhoogde stress te reguleren.
    ‘Mag ik bij jou in bed?’, ‘Kom je naast me zitten?’
  • Onzekere kinderen kunnen nu banger zijn om fouten te maken.
    En zeggen dan vlug: ‘ ik kan het niet’,’ ik wil het niet’, ‘ nu niet’….
  • Onzekere kinderen rekenen op jou om hun probleempjes op te lossen.

Deze gedragingen zijn afkomstig van dat innerlijk meisje dat zowel bij jongens als bij meisjes aanwezig is.
Misschien herken je dit bij je kind, maar het is evengoed mogelijk dat die onzekerheid heel goed weggestopt wordt. De twijfel diep van binnen wordt dan gemaskeerd.
Je ziet dan meer – explosief, vurig gedrag
                              – een hele sterke eigen wil, geen duimbreed toegeven
                              – destructief gedrag zoals opzettelijk pijn doen van andere kinderen,
                                stukmaken van speelgoed
                              – een enorme behoefte aan controle
Het zijn eveneens ontladingen van onzekerheid en tijdelijke faalangst.
Deze gedragingen zijn van het innerlijk jongetje vanbinnen dat als het in zijn element is heel graag ontdekt, speels is, grapjes maakt. Als het innerlijk meisje van hierboven in nood is, schiet het innerlijk jongetje naar voor met ongeduldig, opstandig, drammerig, dwarsliggend gedrag.

Het is nu van groot belang om de angsten die er zijn niet te minimaliseren of te ridiculiseren.
Het kind zit met dit gevoel , neem dit gevoel au sérieux, erken het.
Ooit heb je zelf diezelfde onzekerheid gekend en al dan niet gemaskeerd.
Spanning en emoties verdwijnen niet als we ze ‘snel stoppen’.
Ze stapelen zich op in hun lijfje en wachten tot het veilig is om weer naar boven te komen.
En dit mag bij jou als ouder.

Bij alle tekenen, zowel van het aanklampende tot het compenserende gedrag, is het de onzekerheid die moet benaderd en aangepakt worden.


Het begin van het nieuwe schooljaar is voor veel kinderen een periode die heel veel onzekerheid meebrengt. Er is zoveel nieuws, zoveel verandering, zoveel structuurwijzigingen….Het is goed als je als ouder voorbereid bent en die gevoelens van onzekerheid kan herkennen en erkennen.


Wat doet een kind nu dat onzeker is?

De meest voorkomende gedragingen die kunnen opgemerkt worden, zijn de volgende.

  • Onzekere kinderen vragen vaak bevestiging. Dit wordt vaak gezien als vragen om aandacht, maar eigenlijk willen ze dat je hun twijfels weg neemt.
  • Onzekere kinderen stellen veel vragen, meestal vragen waarop ze het antwoord al weten.
    Hier is het aan jou om een onderscheid te maken tussen nieuwsgierige vragen en de vragen naar veiligheid en
  • Onzekere kinderen kunnen moeilijk keuzes maken. Ze vragen aan anderen om in hun plaats te kiezen.
  • Onzekere kinderen kunnen zich ook makkelijk bemoeien met andermans zaken. Dit gebeurt allemaal om meer controle te verwerven.
    Een sterke controle drang kan in deze periode van onzekerheid optreden.
  • Onzekere kinderen zoeken dan meer dan anders je gezelschap op en komen tanken.
    Onzekerheid vraagt aan kinderen massa’s energie.
    Deze kinderen hebben hier meer de ouder nodig om hun verhoogde stress te reguleren.
    ‘Mag ik bij jou in bed?’, ‘Kom je naast me zitten?’
  • Onzekere kinderen kunnen nu banger zijn om fouten te maken.
    En zeggen dan vlug: ‘ ik kan het niet’,’ ik wil het niet’, ‘ nu niet’….
  • Onzekere kinderen rekenen op jou om hun probleempjes op te lossen.

Het is nu van groot belang om de angsten die er zijn niet te minimaliseren of te ridiculiseren. Het kind zit met dit gevoel, neem dit gevoel au sérieux, erken het. Ooit heb je zelf diezelfde onzekerheid gekend en al dan niet gemaskeerd. Spanning en emoties verdwijnen niet als we ze ‘snel stoppen’. Ze stapelen zich op in hun lijfje en wachten tot het veilig is om weer naar boven te komen. En dit mag bij jou als ouder.

Deze gedragingen zijn afkomstig van dat innerlijk meisje dat zowel bij jongens als bij meisjes aanwezig is.
Misschien herken je dit bij je kind, maar het is evengoed mogelijk dat die onzekerheid heel goed weggestopt wordt. De twijfel diep van binnen wordt dan gemaskeerd.

Je ziet dan meer:

  • explosief, vurig gedrag
  • een hele sterke eigen wil, geen duimbreed toegeven
  • destructief gedrag zoals opzettelijk pijn doen van andere kinderen, stukmaken van speelgoed
  • een enorme behoefte aan controle

Het zijn eveneens ontladingen van onzekerheid en tijdelijke faalangst.

Deze gedragingen zijn van het innerlijk jongetje vanbinnen dat als het in zijn element is heel graag ontdekt, speels is, grapjes maakt. Als het innerlijk meisje van hierboven in nood is, schiet het innerlijk jongetje naar voor met ongeduldig, opstandig, drammerig, dwarsliggend gedrag.

Bij alle tekenen, zowel van het aanklampende tot het compenserende gedrag, is het de onzekerheid die moet benaderd en aangepakt worden.

Meer over Caroline Dellaert vind je in de CHANGERS-Gids



Commentaren