Ondernemen vanuit het hart. Drie CHANGERS inspireren

CHANGERS Monique Enhus, Barbele Kindt en Els Lightness leven en werken vanuit hun unieke zelf en raden anderen aan dit ook te doen. Elk vanuit hun eigen manier van zijn. Ze delen graag hun tips om de wereld een stukje mooier te maken. Anders ondernemen was het thema van de CHANGE-proeverij in oktober

 

Afstemming met jezelf en anderen

 

Avatar trainer Monique Enhus leert hoe je beter in afstemming gaat met datgene wat je doet. Zelf past ze dit voornamelijk toe via de “compassieoefening”, die de intentie heeft om een persoonlijk gevoel van vrede te creëren.

Ervaar je als ondernemer uitdagingen of word je geconfronteerd met vervelende situaties met klanten, dan brengt deze oefening je rust en ondersteuning om deze moeilijke momenten te overwinnen. Het is een oefening die je overal en op elk moment kan doen Deze techniek is Monique’s “eerste hulp bij irritaties”.

“Liefde is een uitdrukking van de bereidheid om ruimte te creëren,

waarbinnen iets mag veranderen”

Harry Palmer

 

Succes ervaren vanuit verbinding

 

Uiteindelijk werk je als ondernemer met mensen. Met de compassieoefening bekijk je een situatie vanuit een groter perspectief, waardoor je meer verbinding met de anderen voelt. Op die manier kom je makkelijker tot een samenwerking waar alle betrokken partijen een gevoel van succes ervaren. Precies dat is wat afstemming betekent: in de eerste plaats je goede intenties oproepen en dan je persoonlijke doelen koppelen aan een groter gemeenschappelijk doel, waarbij je ook je acties afstemt op die doelen.

 

Monique haar sleutel tot anders ondernemen?

Blijf steeds in afstemming en zet goede intenties neer bij alles wat je doet of met wie je samenwerkt.

 

 

Ondernemen vanuit flow

 

Barbele Kindt van Compagnon de route inspireert ondernemers om vanuit flow hun missie uit te dragen.

Zij laat zich in haar ondernemerschap leiden door de natuurwetten en deelt drie grote verschuivingen in haar eigen proces die ook daarop gebaseerd zijn, namelijk:

 

  • van falen naar feedback
  • van forceren naar flowen
  • van concurreren naar co-creëren

 

 

Leven als een ondernemer

Het kernwoord in Barbele’s ondernemerschap is “leven”. Elke ondernemer botst op weerstand en uitdagingen. “Kies bewust om niet in falen te geloven, maar leer uit de feedback die deze uitdagingen je geeft” geeft deze compagnon de route als tip. “Uiteindelijk biedt elke situatie, hoe lastig deze ook mag zijn, weer nieuwe kansen. Tenminste als je bereid bent om nieuwe mogelijkheden te zien.”

Om in de flow te komen, is het belangrijk dat je de juiste context creëert voor jezelf als ondernemer, zowel fysiek als mentaal. Ontdek op welke manier je onderneming bijna als vanzelf groeit en bloeit, net zoals in de natuur alles vanzelf gaat. Ook die evolueert, dus durf nieuwe stappen zetten uit je comfortzone wanneer je voelt dat het tijd is voor iets anders. De uitdaging daarbij is om gedreven te zijn zonder over je natuurlijke grenzen te gaan.

Een ander belangrijk element uit de natuur is co-creëren. Hier geeft Barbele het voorbeeld van ons lichaam, dat ultiem samenwerkt en de beschikbare energie mooi verdeelt. Het is de balans tussen geven en ontvangen. Ook dat kan prachtig werken tussen verschillende ondernemers.

 

Kies bewust om niet in falen te geloven, maar leer uit de feedback die deze uitdagingen je geeft”

 

 

Ondernemen vanuit jouw energie

 

Tenslotte geeft leraar/mentor Els Lightness tips hoe je onderneemt vanuit je hart. Alles is energie, ook de manier waarop je onderneemt. Ze helpt je ontdekken welke energie je in de wereld wil zetten en start daarbij van jouw persoonlijke ‘waarom’.

Haar eigen reis als ondernemer begon al tijdens haar tienerjaren. Ze was op schoolreis in Duitsland en zag voor het eerst in haar leven een vallende ster, waarbij ze de wens uitsprak om zoveel mogelijk mensen te helpen om gelukkig te zijn. Dat is meteen haar eigen diepe ‘waarom’.

 

Zet je zielsmissie in de wereld

De jaren nadien is die wens wat op de achtergrond gekomen, maar onbewust heeft die haar toch steeds geleid tot waar ze nu staat. Die sterke ‘waarom’ is zo belangrijk om te weten wat je als ondernemer in de wereld wil neerzetten en wat je de mensen wil brengen.

 

Els benadrukt hoe belangrijk het is dat je die heldere en zuivere ‘waarom’ voelt in elke cel en elke vezel van je lichaam. Je succes als ondernemer vertrekt vanuit vragen als deze: waar word je blij van, wat wil je meegeven, welke boodschap wil je uitdragen, welke kwaliteiten wil je in de wereld zetten?

Op die manier zet je vanuit jouw dienstbaarheid je zielsmissie in de wereld. Het gaat dan niet meer om jezelf, maar om het grotere geheel. Die totale verbondenheid met jouw eigen waarden en jouw eigen ‘waarom’, geeft je ondernemerschap een enorme boost.

 

Motivatie vanuit je diepe zelf

 

Vaak stellen ondernemers doelen, die ze niet bereiken en daardoor gefrustreerd raken. Dat zijn meestal doelen die enkel aantonen wat je wil bereiken, maar ook daar is belangrijk waarom je dat zo graag wil realiseren. Dat geeft je de motivatie om door te zetten op lastige momenten, want je weet dan meteen waarom je hiermee gestart bent.

 

Wat je ‘waarom’ ook is, voel wat jou motiveert en vanuit dat krachtige gevoel bereik je zo veel meer dan wanneer je gewoon een doel neerzet. Sta er voor jezelf even bij stil waarom je begonnen bent als ondernemer en wat je daarmee in de wereld wil zetten. Dat is waar je een goed gevoel van krijgt en bepaalt welke energie je onderneming uitstraalt. Zo breng jij als ondernemer transformatie en verandering in de wereld op jouw eigen unieke manier, vanuit jouw eigen unieke energie.

 

Alles is energie, ook de manier waarop je onderneemt.

 

Dit artikel bevat enkel de grote lijnen uit het boeiende CHANGE-Proeverij van oktober. Word lid van de CHANGE-Community en je kan de volledige video bekijken met nog meer diepgaande info met tips van deze gepassioneerde CHANGERS.

In de CHANGERS-Gids vind je hen terug, ook hun contactgegevens.

Author: Gina De Groote

Uitgever en hoofdredactrice van het online platform met community We are the CHANGE, vroeger CHANGE-magazine. Auteur van het boek My CHANGE. Ook bezielster van het platform DoodGelukkig.

Commentaren